Minimální mzda řidičů veřejné autobusové dopravy byla na začátku letošního roku často skloňovaným tématem. Postaralo se o to především nové nařízení vlády, které zvýšilo hodinovou minimální mzdu řidičů autobusů. Podle Zdeňka Kratochvíla, generálního ředitele společnosti ICOM transport, by ale měla vláda zařadit do stejné kategorie minimální zaručené mzdy také řidiče v kamionové dopravě.
Zvýšení minimální mzdy pro šoféry autobusů bylo na konci ledna letošního roku výsledkem vyjednávání mezi dopravci, zástupci vlády a představiteli odborů.
Generální ředitel společnosti ICOM transport, Zdeněk Kratochvíl, je ale přesvědčen, že vláda by měla se zástupci dopravců jednat také o zavedení minimální mzdy pro řidiče v kamionové dopravě a uvádí dostupné statistické údaje o mzdě řidičů za 1. pololetí 2017. Podle nich činila průměrná mzda řidičů v autobusové dopravě 31 211 Kč, zatímco u řidičů kamionů to bylo jen 17 083 Kč.
„Za tuto mzdu řidiči kamionů ve skutečnosti nepracují a ani si neumím představit, že by mohli za tak nízkých platových podmínek vůbec nastoupit. Proto bych se klonil k tomu, aby vláda začala se zástupci dopravců jednat také o zavedení minimální zaručené mzdy pro řidiče v kamionové dopravě,“ vysvětluje Kratochvíl.
Stávající systém totiž umožňuje dopravním firmám, aby zaměstnancům legálně vyplácely jen zlomek platu a zbytek jim dávaly bokem, takzvaně na ruku. „Některým řidičům kamionů může takový postup vyhovovat. Zvláště těm, kteří nepřemýšlí o své budoucnosti. To jsou především řidiči v exekuci nebo ti, kteří se potýkají s osobním bankrotem. Pro ně je pak samozřejmě příjemnější, když jim společnost vyplatí formálně jen určitou část platu, zatímco větší část příjmu jde mimo jejich bankovní účet,“ vysvětluje praktiky některých dopravců Zdeněk Kratochvíl.
„Nedávno nám dali výpověď tři zahraniční řidiči. Pozval jsem si je a ptal se, proč chtějí odejít. Dozvěděl jsem se chválu na náš moderní vozový park, ubytování, benefity atd., ale nakonec přece jenom přiznali pravý důvod. Nebudou v ČR do důchodu, a proto je nezajímá, že za ně platíme daně my a ani oni nemají motivaci zde odvádět daň ze své mzdy. Budoucí zaměstnavatel jim totiž dá většinu peněz bez nutnosti zdanění. Podobné uvažování mají ale i řidiči, kteří jsou v insolvenci,“ uvádí motivy řidičů Zdeněk Kratochvíl.
Tím se tedy dává prostor šedé ekonomice a příjmům bez řádného zdanění. Je zde však ještě jeden aspekt, který dopadá na samotné dopravce. Tedy alespoň na ty, kteří své řidiče platí řádně a v souladu s legislativou. „Pokud dopravce platí svému zaměstnanci formálně jen minimální část platu, zatímco větší část mu vyplácí takzvaně na ruku, znamená to, že si tím dopravce zároveň snižuje cenu práce a s ní i celkové náklady. Díky tomu pak získávají neférovou výhodu v tendrech. A to nemluvím o tom, že tito zaměstnanci většinou nadstandardně využívají sociální výhody, na které ale odmítají přispívat. Pokud by však i řidiči kamionů byli zařazeni do páté skupiny Kategorie minimální zaručené mzdy, pak se samozřejmě možnost nelegálních příjmů výrazně sníží.“ uzavírá Kratochvíl.