Lidé jsou různí. Za dobu svého působení v instalatérské firmě jsem opravil neuvěřitelné množství kuchyňských dřezů, kuchyňských vodovodních baterií, ale třeba i koupelnových umyvadel nebo toalet. Vypil jsem strašnou spoustu kafí, až jsem se na tuhle tekutinu nemohl ani podívat. Někde byli zákazníci milí a měli krásně zařízené prostory, k čemuž pomůže třeba https://lador.cz/. Jinde by mi raději viděli paty. I to chápu. Když má přijít instalatér, znamená to, že je v domě problém…
Poradím každému, kdo má zájem
Nejradši ale mám zákazníky, kteří si nechají poradit a o svůj kuchyňský dřez, baterii i o další součásti koupelnového a sanitárního vybavení se vážně starají. Takovým rád přispěju radou, jak se o věci starat ještě lépe. Jak uvádí tento text, dřez by měl ladit s celou kuchyní a citliví lidé to dokážou vystihnout a o své zařízení pečovat. Třeba v případě kuchyňského dřezu stačí, když mu věnujete trochu času při každém pravidelném mytí nádobí. Po jeho skončení stačí vzít do ruky houbičku, kápnout na ni trochu prostředku na nádobí a důkladně omýt. Když jsou nečistoty silné, hodí se čisticí pasty. Ty například na granitovém dřezu vytvoří ochranný film, který zabrání znečišťování.
Nad některými dřezy nevěřím svým očím
„To je přece samozřejmost. Myji dřez po každém mytí nádobí,“ říkáte možná. Tak to je super a rozhodně vás chválím. U dřezu jde nejenom o jeho správný výběr, jak píší zde, ale i příkladnou péči. Možná vás ale překvapí, že takových pořádkumilovných lidí, jako jste vy zase moc není. Opravoval jsem už spoustu dřezů a nad tím, jak některé z nich vypadaly, by vám zůstal rozum stát. Nevěříte svým očím, jak může být část kuchyně, kde se pracuje s jídlem, tak špinavá. Většina lidí navíc vůbec netuší, jak si pomoci od různých nečistot snadno, rychle a bez zbytečných nákladů.
Kdo nechce šetřit, nikomu to nevnucuju
Tuhle jsem viděl jeden granitový dřez. Slušně udržovaný, ale paní si stěžovala, že se v něm usazuje vodní kámen. „Udělejte si roztok octa s vodou a naneste ho na zanesená místa. Nechte působit asi dvě hodiny, pak setřete, omyjte a nechte usušit. Uvidíte, že se usazeniny uvolní,“ radím jí. Kouká na mne jako sůva z nudlí. Pokud jí nedoporučím nějaký strašně drahý prostředek z drogerie, tak to podle ní prostě není ono. No, je to její věc. Když nechce ušetřit, dobře jí tak. Nikomu svoje rady nevnucuju.
Mám rád lidi, kteří používají selský rozum
Na druhou stranu jsou takoví zákazníci, kteří se vyptávají úplně na všechno a berou smrtelně vážně každou větu, kterou jim řeknu. Přiznám se, že z nich mám trochu strach. Nejsem vševěd. I když se snažím o bateriích, dřezech a vším, co s tím souvisí, zjistit úplně všechno, ne vždycky se to podaří. Proto se děsím toho, že mi to jednou ti lidé omlátí o hlavu: „Vy jste nám přece říkal…“ Mám radši takové, kteří si sice něco vyslechnou, ale používají taky vlastní rozum.
Povzbuzuji za super nápad
Třeba nedávno se mě jedna paní ptala, jestli bych jí doporučil termostatickou baterii do kuchyně. Říkal jsem jí o tom, že u těchto baterií je problém zanášení usazování vodního kamene a změny tlaku vody, ale co je hlavně důležité nejvíce se vyplatí tam, kde potřebujete stabilní teplotu vody – například ve sprše nebo vaně, kde se koupete. Sama pak dochází úvahou k tomu, že v kuchyni to nebude ideální – jednou točí studenou, po druhé vlažnou, potřetí horkou. „Vidíte, to je super nápad,“ říkám jí povzbudivě.
Půlhodinovou taxu natáhnu na pět hodin
Občas ale mám štěstí i na lidi, kteří mi od plic vynadají. Že jsem nepřijel přesně – na pražských ulicích jsou občas zácpy, nebo že oprava je moc drahá. Třeba půlhodinová oprava stojí i 2000 Kč. Jsou v tom totiž i nové díly – třeba nová kartuše do baterie je pěkně drahá záležitost. Můj šéf má na takové připomínky jednu odpověď. „Nelíbí se vám, že půlhodinová oprava stojí 2000 Kč? Tak já vám ji natáhnu na pět hodin…“ Málokde se ale odváží s tímhle vtípkem vytasit.